Pijnlijke nederlaag voor de Granaet in strijd om handhaving
31mei2026
Pijnlijke nederlaag voor de Granaet in strijd om handhaving
Pijnlijke nederlaag voor de Granaet in strijd om handhaving
Op een hete zaterdagmiddag stond er voor zowel de Granaet uit Dokkum als het bezoekende IFC'25 uit Kollum een wedstrijd met enorme belangen op het programma. In dit rechtstreekse duel stond niets minder dan handhaving in de overgangsklasse op het spel.
Moeizame start onder de zon
Ondanks de inzet ontbrak het bij de Granaet in de openingsfase aan de nodige scherpte. De ploeg uit Dokkum wist weliswaar prachtige, lange aanvallen op te zetten, maar de afronding liet te wensen over. Kansen werden gecreƫerd, maar de bal wilde simpelweg niet door de korf.
Aan de andere kant van het veld was het een compleet ander verhaal. IFC'25 schoot ontzettend zuiver en de ene na de andere bal viel raak. Dit resulteerde al snel in een 1-5 achterstand voor de thuisploeg. De coaches van de Granaet probeerden het tij te keren met een vroege wissel. Hoewel dit meer energie in het spel van de thuisploeg bracht, kwam dit helaas nog niet tot uiting op het scorebord. De bezoekers bleven scoren, bij rust keek de Granaet tegen een aanzienlijke achterstand van 7-13 aan.
Inhaalrace komt niet van de grond na rust
Vastberaden om de wedstrijd te kantelen, kwam de Granaet de kleedkamer uit. IFCā25 schoot na rust echter opnieuw uit de startblokken. Met twee snelle doelpunten werd de achterstand alleen maar groter.
De Granaet bleef vechten en liet zien wat ze waard waren, maar het lukte niet om de kloof te dichten en de wedstrijd echt spannend te maken. De scherpte van IFC'25 gaf uiteindelijk de doorslag, de wedstrijd eindigde in een 16-21 nederlaag.
Dank en applaus na het laatste fluitsignaal
Hoewel het resultaat teleurstellend was, stond de middag ook in het teken van afscheid. Nog voor het laatste fluitsignaal klonk, was er al een speciaal moment voor Karsten Ettema. In de slotminuten van de wedstrijd kreeg hij een welverdiende publiekswissel en verliet hij met een luid applaus en een bos bloemen het veld. Na jaren een vaste waarde en basisspeler in het eerste te zijn geweest, heeft hij besloten te stoppen met korfballen. Wij willen hem ontzettend bedanken voor zijn jarenlange inzet voor de Granaet en hopen hem volgend seizoen nog vaak langs de lijn te zien!
Ook nam de Granaet afscheid van de succesvolle coaches Nathan Sprey en Gerben de Vries. Onder hun leiding is de ploeg de afgelopen twee jaar maar liefst drie keer kampioen geworden. Dit was zonder hen nooit gelukt. Dankzij hun enorme gedrevenheid, positieve coaching en leuke trainingen, heeft het team enorme stappen gezet. Ook Nathan en Gerben werden hartelijk bedankt voor hun geweldige inzet en betrokkenheid bij de club.
De opdracht voor volgende week is duidelijk: winnen. In de laatste wedstrijd van het seizoen neemt de Granaet het om 15:30 op tegen KV OKO/BIES in Opende. Een overwinning is de enige manier om kans te blijven maken op handhaving in de overgangsklasse.